ايمپلنت دندان مزاياي فراواني

۷۶ بازديد

ايمپلنت دندان

در ايام گذشته از دست دادن دندان ها غم و مصيبت بزرگي به همراه داشت. زيرا راهي براي جايگزيني آن ها نبود و استفاده از دندان هاي مصنوعي ابتدايي تا حدي زجرآور و خجالت آور بود. امروزه با پيشرفت تكنولوژي در عرصه دندان پزشكي راه حل هاي جايگزيني دندان يا دندان هاي از دست رفته ارائه شده است. يكي از بهترين روش هاي جايگزيني كه محبوبيت بالايي هم دارد ايمپلنت دندان است.

ايمپلنت دندان به طور كلي روشي براي كاشت و جايگزيني دندان پوسيده يا از دست رفته است كه در آن پايه اي فلزي در داخل استخوان فك كار گذاشته مي شود و به دنبال آن رابط و تاج دندان بر روي آن قرار مي گيرند.

حال با هم به بررسي جوانب مختلف ايمپلنت دندان مي پردازيم.

جنس و اجزاي ايمپلنت دندان

جنس ايمپلنت هاي دندان معمولاً از فلزات و آلياژ هايي از آن است. اين امر باعث مي شود كه مقاومت استقامت پايه بالا برود. پر كاربرد ترين فلزي كه به كار مي رود نيز تيتانيوم است. تيتانيوم به علت اينكه به خوبي با بدن انسان ها پيوند برقرار مي كند و مورد قبول واقع مي شود و همچنين ميزان خوردگي بسيار كم در دراز مدت و مقاومت بالايي دارد بسيار مورد استفاده است. تيتانيوم در دراز مدت سابقه درخشاني داشته و به قول معروف جوابش را پس داده است. ايمپلنت هاي ديگري نيز نظير زيركونيوم كه سابقه كمتري دارند و نو ظهور هستند نيز به تازگي در حال رشد و پيشرفت هستند.

 

اجزاي ايمپلنت دندان

به نقل از رجا، ايمپلنت دندان به چندين نوع مختلف تقسيم مي شود. در برند ها و انواع مختلف ايمپلنت اين تعداد اجزا مي تواند متفاوت باشد. به طور كلي بخواهيم در نظر بگيريم ايمپلنت از سه قسمت اصلي تشكيل مي شود. پايه رابط و روكش دندان.

1- پايه يا همان فيكسچر قسمت پاييني ايمپلنت است كه در داخل استخوان فك قرار مي گيرد و با استخوان پيوند برقرار مي كند و حكم ريشه دندان مصنوعي جديد را خواهد داشت و همين علت اسقامت بالاي ايمپلنت است.

2- رابط يا اباتمنت كه قسمت مياني ايمپلنت است و همانطور كه از نامش مشخص است رابط بين روكش و پايه ايمپلنت مي باشد. از پايين همانند پيچ در پايه فرو مي رود و از بالا سري گرد مانند دارد كه داخل روكش فرو مي رود و روكش به خوبي بر رويش سوار مي شود.

3- روكش يا تاج دندان كه همان دندان مصنوعي ساخته شده در لابراتور است. اين روكش جلوه زيبايي و طبيعي بودن ايمپلنت است زيرا دقيقاً متناسب با دندان هاي هر كس توليد مي شود و پس از قرار گيري در داخل دهان كاملاً طبيعي جلوه مي كند.

متخصص ايمپلنت دندان

متخصص ايمپلنت دندان به فردي گفته مي شود كه به صورت تخصصي در زمينه ايمپلنت مطالعه و تحقيقات داشته و فعاليت مي كند. متخصصين ايمپلنت معمولاً در مراكز تخصصي ايمپلنت يافت مي شوند و از آنجايي كه به صورت اختصاصي در همين زمينه فعاليت دارند بسيار كار كشته تر و قابل اطمينان تر از جراحان و دكتران عمومي دندان هستند و توصيه مي كنيم در صورت نياز به ايمپلنت حتماً نزد متخصص مراجعه كنيد.

مزايا ايمپلنت دندان

ايمپلنت دندان مزاياي فراواني دارد و همين علت محبوبيت و فراگيري آن در سطح جهان است. مهم ترين اين مزايا را با هم بررسي كنيم :

1- مقاومت بالا : همانطور كه ذكر شد ايمپلنت هاي دندان از آلياژ فلزات تهيه مي شوند. بنابراين پس از كاشت در داخل استخوان فك و برقراري پيوند با استخوان فك همانند يك دندان طبيعي در جاي خود محكم مي شوند.

2- طول عمر بالا : ايمپلنت هاي دندان در صورتي كه به خوبي مراقبت شوند طول عمر بسيار بالايي دارند و فرد مي تواند تا ساليان طولاني از داشتنشان لذت ببرد.

3- ظاهر طبيعي : ظاهر طبيعي از آن رو است كه تاج دندان در لابراتور و بر اساس دندان هاي طبيعي هر شخصي توليد مي شود. بنابراين پس از اينكه در كنار ساير دندان ها كاشته مي شود مشخص نيست و بسيار طبيعي جلوه مي كند.

4- بالا رفتن اعتماد به نفس : با زيبا شدن ظاهر دهان و دندان ، اعتماد به نفس فرد نيز بالا مي رود. زيرا تعداد لبخند ها و صحبت هايش در طول روز بيشتر مي شود و بدون نگراني و خجالت انجام مي دهد.

معايب ايمپلنت دندان

در كنار مزاياي ذكز شده شايد ذكر اين چند نكته نيز لازم باشد :

1- ايمپلنت دندان به علت تمام مزاياي ذكر شده هزينه اي بيشتر از ساير روش هاي كاشت دندان دارد و آن هم به علت طول عمر بالا و كيفيت بي نظير و غير قابل مقايسه آن با همان روش ها است.

2- براي انجام ايمپلنت مدت زمان زيادي نياز است. زيرا بايد پس از كاشت پايه چند ماهي به استخوان فك استراحت داد تا رشد كند و پايه را در بر بگيرد و با آن پيوند برقرار كند. بنابراين براي افرادي كه ممكن است عجله براي اصلاح دندان داشته باشند خيلي گزينه مناسبي نباشد.

ايمپلنت كره اي

ايمپلنت كره اي از برند هاي پر طرفدار در كشور ماست. زيرا علاوه بر كيفيت معقول و مناسب از قيمت خوبي نيز برخوردار هستند. البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه ايمپلنت كره اي نيز انواع برند هاي مختلف و كيفيت هاي مختلف دارد. از انواع برند هاي مختلف ايمپلنت كره اي مي توان به SewonMedix ، Luna و Megagen اشاره كرد.

برند ايمپلنت

مراقبت هاي بعد از ايمپلنت دندان

مراقبت هاي بعد از ايمپلنت دندان به دو دسته كلي تقسيم مي شود:

1- مراقبت هاي ايمپلنت در روز هاي اوليه كه شامل استفاده از مواد غذايي نرم و فشار نياوردن زياد به ايمپلنت است.

2- مراقبت هاي دراز مدت كه براي بالاتر بردن طول عمر ايمپلنت و دندان ها كاربرد دارد كه شامل مسواك زدن روزمره ، نخ دندان كشيدن و استفاده از مواد دهان شويه و همچنين مراجعه به متخصص شست و شوي دهان به منظور تميز كردن تخصصي دهان و دندان ها مي باشد.

قيمت ايمپلنت دندان

براي اطلاع از آخرين قيمت هاي ايمپلنت دندان مي توانيد به سايت مراجعه كنيد.

هزينه كاشت دندان

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.