قيمت طلاي امروز چطور تعيين مي شود؟

۲۳ بازديد

قيمت طلاي امروز چطور تعيين مي شود؟

بيشتر مردم مي دانند كه بين قيمت طلاي امروز و قيمت طلاي جهاني و نرخ دلار رابطه اي معنا دار وجود دارد اما از جزييات آن به خوبي اطلاع ندارند. در اين مطلب قصد داريم اين رابطه را به دقت بررسي كنيم.

همانطور كه مي دانيم قيمت جهاني طلا كه به انس اعلام مي شود بر اساس عيار 24 است. براي مثال وقتي گفته مي شود قيمت جهاني طلا امروز 1300 دلار براي هر انس است، منظور اين است كه قيمت هر گرم طلاي 24 عيار در جهان امروز 41.8 دلار است(هر انس طلا برابر 31.103 گرم است). بنابراين با توجه به قيمت دلار در بازار مي توان براحتي به قيمت هر گرم طلاي 24 عيار رسيد و يا بالعكس بر اساس قيمت ريالي طلاي 24 عيار و قيمت جهاني طلا مي توان به قيمت دقيق دلار دست پيدا كرد.

بنابراين پيگيري قيمت جهاني طلا و پيش بيني روند آن در آينده از شاخص هاي مهم به حساب مي آيد كه بايد همواره توسط افراد رصد شود.

اما قيمت طلاي 18 عيار نيز بسيار مهم است زيرا در كشور ما خريد و فروش طلا بر مبناي طلاي 18 عيار است. يعني طلاهاي موجود در بازار كه توسط طلافروشان و جواهرفروشان عرضه مي شود طلاي 18 عيار است. بنابراين همه ذينفعان بازار طلا اعم از فروشندگان، سازندگان، خريداران و ... بايد مظنه قيمت طلاي 18 عيار در بازار را بدانند. در شرايطي كه قيمت ارز در بازار نوسان دارد و يا قيمت جهاني طلا متغير است همه دست اندركاران بايد روزانه و در گاهي اوقات به لحظه قيمت طلاي 18 عيار را بدانند تا بتوانند به فعاليت خود ادامه دهند و مبادله اي عادلانه در بازار رقم بخورد.

براي راحتي كار فرمولهايي در اين خصوص در نظر گرفته شده است كه براحتي مي توان از روي آنها به قيمت طلاي 18 عيار در بازار ايران رسيد. يكي از معروفترين اين فرمولها به شرح زير است:

قيمت يك اونس طلا ضرب در قيمت يك دلار تقسيم بر 9.5742  = مظنه طلاي ايران.

  مثال: قيمت يك انس طلا 1334 دلار و  قيمت يك دلار 12900 تومان، قيمت طلاي 18 عيار چقدرمي شود؟

1334 دلار*12900 تومان تقسيم بر 9.5742 = 1797393 تومان (مظنه ايران)

تغييرات قيمت سكه نيز كه رابطه مستقيم با قيمت طلا و قيمت دلار دارد از اهميت ويژه اي برخوردار است و معمولا توسط افراد رصد مي شود.

وزن يك سكه بهار آزادي يا سكه طرح جديد(طرح امامي) برابر 8.133 گرم. عيار طلاي بكار رفته در ساخت سكه نيز طلاي 24 عيار يا همان عيار 900 است. براي محاسبه قيمت واقعي يا قيمت تئوريك سكه كافيست قيمت جهاني طلا را بدانيم و آنرا در وزن طلاي هر سكه يا همان 8.133 گرم ضرب كنيم و عدد حاصل شده قيمت دلاري يك سكه را مشخص مي كند. براي بدست آوردن قيمت ريالي كافيست قيمت دلار را به ريال در عدد مربوطه ضرب كنيم تا به ارزش واقعي كه در واقع همان ارزش وزن طلاي بكار رفته در ساخت يك سكه است را بدست بياوريم. البته معمولا 5000 تومان تا 7000 تومان نيز به عنوان حق ضرب سكه به عدد مربوطه اضافه مي كنند.

اما معمولا قيمت سكه در بازار يعني همان قيمتي كه در بازار براي خريد و فروش سكه پرداخت مي شود بيشتر از اين رقم است. دليل اين امر عرضه و تقاضاي سكه است. بسيار از اوقات در شرايطي كه عرضه ثابت است ميزان تقاضا براي سكه بيشتر مي شود به دليل مناسبتها و يا در شرايط تورمي كه افراد مي خواهند ارزش پول خود را حفظ كنند. يا در شرايطي كه افراد پيش بيني مي كنند قيمت جهاني طلا در آينده افزايش خواهد يافت و يا پيش بيني مي كنند قيمت دلار در آينده قرار است افزايش يابد اقدام به خريد سكه مي كنند و اين افزايش تقاضا منجر به افزايش قيمت سكه در بازار مي شود. در اين شرايط اصطلاحا گفته مي شود قيمت سكه داراي حباب است.

منبع: forsatnet.ir